ilk iki yazımı saymazsak, ders niteliğinde 10 yazı yazmışım. Bu
blogdan, hiç Çerkesçe bilmeyenlerin de yararlanabilmesi için mümkün olduğunca
açıklayıcı olmaya çalışıyorum. Yazılarımı bir okuyucu gözüyle okuduğumda
bilinçli olarak yüzeysel geçtiğim konuların haricindeki konuları fazlasıyla
açıklamaya çalıştığımı fark ettim. Bu durum okuyucular için bazen sıkıcı
olabiliyordur. Ben ilkokul öğretmeniyim. Ders anlatırken mesleğimde
edindiğim tecrübelerim bazen işimi kolaylaştırsa da, çoğunlukla karşımdaki
kişilere ilkokul çocuğu muamelesi yapmaktan kendimi alamıyorum. Eğer
öyleyse üzgünüm ama daha akıcı anlatmaya çalışacağım.
İlkokul öğretmenliğinden edindiğim bir
tecrübe de, ara sıra geriye dönük olarak konuları tekrar etmenin son derece faydalı
olduğudur. Yazılar blogta duruyor isteyen geriye dönük olarak okuyabilir. Ancak
benim yapmak istediğim genel bir özet sunmak.
Çerkesçenin en temel özelliklerinden biri,
fiillere nesne, tümleç ve özne eklerinin eklenmesidir. Cümlenin ögeleri olan nesne,
tümleç ve özne olan kelimelerin, fiilde ekler halinde yansımaları
bulunur. Tabiki her fiil nesne alamayacağı için, ve her fiil tümleç
alamayacağı için, fiilleri
1.Sadece özne (nesnel özne) eki alanalar
(hem geçişsiz
olan, hem de vektörel olmayan)
2.Özne (nesnel özne) ve tümleç eki alanlar
(geçişsiz ama vektörel
olan)
3.Nesne ve özne (gerçek özne) eki alanlar
(geçişli ama vektörel
olmayan)
4.Nesne, tümleç ve özne (gerçek özne) eki
alanlar (hem geçişli hem de vektörel olan)
şeklinde gruplandırıyoruz.
1. grup fiiller nesne almayan geçişsiz ve
vektörel olmayan fiillerdir. Çerkesçede bu tip fiillere nesne eki eklenir.
Nesne alamayan fiillere nesne eki eklenerek özne görevi verilmiştir.
2. Birinci grup fiillerin tümleç eki
alarak vektörel hale dönüşmüş halleridir. Tümleç ekleri tek bir tane değildir
ve her birinin ayrı ayrı görevleri vardır. İşin nerede, nereye, nereden, kim için yapıldığı gibi durumlarda kullanılan
ekler hep farklı farklıdır. Kalın yazılanlar fiile vektörellik özelliği
katarlar.
3.grup fiiller nesne alan geçişli
fiillerin tümleç eki almamış halleridir. Sadece nesne ve özne eki alırlar.
4. grup fiiller 3. grup fiillerin tümleç
eki almış halleridir. nesne, tümleç ve özne eki alırlar.
Bu dört grubun her birinden diğer gruplara
geçişler olabilmektedir. Hangi fiillerin hangi gruplara hangi ekleri alarak
geçtikleri ve bu geçişler sırasında anlamlarında nasıl değişiklikler olduğunu
anlamak ise Çerkesçe öğrenmektir.
Her ne kadar uzun uzun anlattı isem de
şimdiye kadar anlattıklarımın özetidir yukardaki fiil gruplandırması. Bu
gruplarda bulunan fiilleri motomot Türkçeye çevirdiğinizde kesinlikle Çerkesçe
konuşamazsınız. qon fiilini gitmek diye Türkçeye çevirirseniz hata yapmış veya
en azından eksik bırakmış olursunuz. Çerkesçede bir fiilin anlamını öğrenirken
hangi gruba girdiğini de kesinlikle öğrenmeli ve fiilin gerçek anlamını
özümsemelisiniz.
İşte fiil gruplarını detaylı anlatmaya
çalışmamın sebebi budur. Bu gruplar anlaşıldıktan sonra çok daha fazla örnek
görebilecek ve cümle konusuna geçerek tam cümleleri daha iyi
anlamlandırabileceğiz.
Bakış açısına göre Çerkesçedeki fiil
sayısının, diğer dillerin fiil sayılarının onlarca katı kadar olduğunu
da, tam tersi onlarca kat daha az olduğunu da iddia edebiliriz. Eğer bir fiilin
ekler alarak anlam değişimine uğramış gibi görünen her bir versiyonunu ayrı bir
fiil sayarsanız Çerkesçede fiiller tahmin edemeyeceğiniz kadar çok olur. Tam
tersi eğer kök halindeki bir fiili ve ek almış tüm versiyonlarını tek bir fiil
sayarsanız, Çerkesçede fiil sayısı tahmin edemeyeceğiniz kadar azdır.
Bizi ilgilendiren ise Çerkesçede
fiillerin oluşum özellikleri iyi anlaşılır ve özümsenirse, kök halindeki
100-200 kadar fiilin gerçek anlamını öğrenmek Çerkesçede günlük konuşmalarda
son derece yeterli olacaktır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder